I naturen på egen hånd

Navn
Skoletjenesten

Jørgen Stefansen har udarbejdet tidligere “lokalbiologisk projekt” for Skoletjenesten.
Lokalbiologisk projekt er tænkt som en destinationsoversigt til lærere, pædagoger og interesserede.
Steder hvor børn og unge kan opleve og lære om naturen lokalt i Aalborg.

Til hver lokalitet er der små tilføjelser med stedernes særkender, som kan danne grundlag for iagttagelser og undersøgelser på egen hånd.

Hvor kommer vandet fra - For 0. til 4. klasse

Aalborg Forsyning sørger hver dag for at forsyne forbrugerne med bl.a. rent drikkevand, rense husstandenes spildevand sikkert og effektivt på to moderne renseanlæg og, ikke mindst, håndtere regnvand som falder i byerne.

Eleverne får et indblik i vandkredsløbet, og hvordan denne viden kan være relevant til fx undervisning inden for biologi, teknik, naturfag, historie eller samfundsfag.

Hvor kommer vandet fra - For 5. til 6. klasse

Aalborg Forsyning sørger hver dag for at forsyne forbrugerne med bl.a. rent drikkevand, rense husstandenes spildevand sikkert og effektivt på to moderne renseanlæg og, ikke mindst, håndtere regnvand som falder i byerne.

Aalborg Forsyning tilbyder skoleelever et indblik i, hvad der sker i de forskellige processer, der er involveret i vandets kredsløb. Indholdet er egnet som oplæg/supplement til skolernes egen undervisningen om vand. Denne viden kan være relevant til fx undervisning inden for biologi, teknik, naturfag, historie eller samfundsfag.

0-10. kl. Zoo i Aalborg og Skoletjenesten

Navn
Skoletjenesten

Dyr findes i alle egne af verden. Fra polerne til de fugtige regnskove og tørre græssletter. Dyr findes til lands, til vands og i luften. Der tages udgangspunkt i dyrenes sanser, adfærd, form og farver, og det diskuteres, hvordan dyrene har tilpasset sig at kunne overleve på kloden. Eleverne lærer at iagttage dyr for dermed at kunne udlede forskellige dyrs levevis. Vælg mellen 11 forskellige undervisningstilbud.

8-9. kl. Halkær Mølle Skoletjenesten

Navn
Skoletjenesten

Forløbet matcher læringsmål fra Forenklede Fælles Mål og for fagene i skolen, primært inden for naturfagene.

Læringen foregår overvejende dialogisk, eksperimenterende og problemløsende (Værkstedspræget undervisning).

Rammen skifter mellem auditorie og laboratorie:

Halkær Mølle: Undervisningslokale

Halkær Mølle: Værkstedet

Halkær Mølle: Omkringliggende natur og vandløb